immuun globine gehalte veel te laag - Reisverslag uit Hellendoorn, Nederland van Danisha Legebeke - WaarBenJij.nu immuun globine gehalte veel te laag - Reisverslag uit Hellendoorn, Nederland van Danisha Legebeke - WaarBenJij.nu

immuun globine gehalte veel te laag

Blijf op de hoogte en volg Danisha

21 Augustus 2013 | Nederland, Hellendoorn

Danisha geniet met volle teugen van de schoolweek. Vanmiddag is ze heerlijk wezen spelen en vanavond is ze naar de Zumba gegaan. Ze vond het heerlijk om er weer bij te zijn. Het springen deed haar pijn in de buik maar ze heeft genoten. Vanmorgen is mama gebeld door Edith van het UMCG. Schrik, ze belt nooit zomaar! En dat klopte ook want er zijn nu meerdere waardes bekend van afgelopen vrijdag en het bloed is niet goed. Haar immuun globine gehalte is echt veelte laag. Dus ze krijgt aanstaande vrijdag haar eerste immuun globine infuus toe gediend en dat moet wel 2 uur lopen. Dit is voor Danisha wel weer een tegenvaller. Maar ze zei ook nog heel stoer “mam, ik ben wel wat gewend hoor!!” Ja, dat klopt maar leuk is het niet. Vrijdag hebben we een gesprek hoe nu verder het behandelplan eruit gaat zien want zo als ze het nu zien moet ze 1 keer in de 3 weken het infuus hebben.

Wat zijn immuunglobines: Immunoglobulines, ofwel antistoffen, zijn eiwitten die door de mens worden geproduceerd om lichaamsvreemde stoffen op te ruimen en om infecties te bestrijden (virussen, bacteriën of parasieten).

Immunoglobulines worden door specifieke witte bloedcellen (B-cellen) aangemaakt. Elke groep van identieke cellen maakt één specifiek immunoglobuline. Soms slaat een groep cellen op hol en maakt dan veel te veel van één soort immunoglobuline. Dat gaat dan ten koste van andere immunoglobulines, waardoor het afweersysteem niet goed meer werkt tegen infecties.

Als alle verschillende klassen immunoglobulines zijn verlaagd, betekent het dat iemand zeer kwetsbaar is voor infecties. De oorzaak kan liggen in een verstoorde aanmaak van witte bloedlichaampjes in het beenmerg. Mogelijk is er bij een verstoorde aanmaak sprake van verdringing van gezonde witte bloedcellen door een tumor of aantasting van de chemo varianten.

Het kan ook zijn dat er eiwitverlies is in de urine door een nierziekte. Verlies van immunoglobulines in de urine betekent dat de nieren ook veel andere eiwitten verliezen. Dit kan voorkomen bij gevorderde stadia van suikerziekte (diabetes mellitus), autoimmuunziekten of bij chronische ontsteking van de nier.

• 22 Augustus 2013 - 08:08

Manuela:

Jeetje, schrikken zeg... Nou dat weer... We duimen dat dit een tijdelijke verlaging blijkt met een relatief onschuldige oorzaak... Misschien zien we jullie vrijdag dan nog even want Kai en ik gaan dan op voor de derde meerdaagse mtx kuur. Wij moeten er rond 10.30 uur zijn, dus zoeken jullie wel even op.

Groetjes van manuela

• 22 Augustus 2013 - 13:42

Vera:

Wat een vervelend en sneu bericht voor Danisha en voor jullie allemaal! En wat een super reactie van Danisha Kanjer, die zegt van zichelf dat ze wel wat gewend is....Klasse Danisha, en we duimen voor je dat het een tijdelijke verlaging is. En Martine, bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Groetjes, Henk en Vera.

• 22 Augustus 2013 - 14:05

Sabine:

Wat jammer weer. Het lijkt op de een of andere manier nooit mee te zitten. Ik hoop voor jullie dat er vrijdag ook wat positief nieuws te melden is. Danisha.......... je weet het he, zet 'm op meid!

• 22 Augustus 2013 - 16:53

Danisha Legebeke:

Hallo Wilfried en Martine
    Hoe is het bij jullie?
    Lukt het nog wat ?
    Jullie hebben al heel wat meegemaakt,
    Danisha is flink hoor,geweldig zo jong en dan
    al zo veel ondergaan.
    Ik hoop dat jullie het nog volhouden,ook de ander kinderen van jullie.
    We volgen Danisha samen met Vera .
    we hebben een nieuw mailadres vandaar ook even een mail naar jullie toe.
    Nou familie groetjes aan jullie kinderen en aan jullie.
    gaat het nog goed met Finn?sunnyboy heel oke.
    liefs voor jullie allemaal Elske

• 24 Augustus 2013 - 08:33

Roelie:

Hoi allemaal.
    Een flinke tegenvaller.
    Danisha is zeker "wel wat gewend",maar hier zit natuurlijk niemand op te wachten.
    Hopen dat de immuun globine infusen snel hun werk zullen doen en dat er geen infecties gaan optreden.
    Heel veel sterkte en liefs,Ger en Roelie

• 24 Augustus 2013 - 09:38

Helga:

Dat is schrikken. Hadden ze daar al eerder haar op onderzocht ?
    Hoop dat het gisteren allemaal goed is gegaan met dat infuus.
    En eh Danisha, met jouw antwoord heb je de super, mega, vette kanjer titel verdient.
    Hang in there Legebeekjes. Wel fijn te lezen dat je zo geniet van je eerste schoolweek.
    lieve groetjes